Powered By Blogger

Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου 2010

Μες στης πόλης τα στενά




Αντισυμβατικό! Αυτή είναι η λέξη που ακολουθεί την πρώτη σκέψη στο άκουσμα αυτών των δύο ανταγωνιστών.
Το Smart έχει αποδείξει μέσα στο διάστημα που κυκλοφορεί ότι είναι μία κατηγορία από μόνο του, αφού αποτελεί -κατά βάση- μονόδρομο για όποιον ψάχνει ένα αυτοκίνητο πόλης με υψηλό δείκτη ευελιξίας.

Παρά την αύξηση των 19,5 εκ. στο μήκος του, τα 2,7 μ. συνολικού μήκους δεν αφήνουν περιθώρια για αμφισβήτηση, ενώ η διθέσια διαρρύθμιση του εσωτερικού φαίνεται τίμια, εφόσον προσφέρει στους επιβαίνοντες όλη την άνεση που θα αναζητήσουν σε ένα αυτοκίνητο πόλης.

Ωστόσο, κάπου εκεί και με την έλευση του Fiat 500 τα πράγματα φαίνεται να αλλάζουν δραστικά, από τη στιγμή που στις ήδη γνωστές παραμέτρους που χρησιμοποιούμε για την αναζήτηση ενός αυτοκινήτου πόλης έρχεται να προστεθεί η εμφάνιση. Εκεί όπου το «500» πετυχαίνει διάνα και χτυπά στην καρδιά του αγοραστικού κοινού.

Συνεχίζουμε, λοιπόν, από εκεί που σταματήσαμε και μετά τη δοκιμή των δύο εν λόγω αυτοκινήτων πόλης περνάμε στη σύγκρισή τους. Είναι γεγονός ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για άμεση σύγκριση των δύο αυτών μοντέλων, ωστόσο το συμπέρασμα από τη δοκιμή του 500 1.2 στέλνει τον Ιταλό να συναντήσει μέσα στα στενά της πόλης το Smart, τον αδιαφιλονίκητο μέχρι σήμερα κυρίαρχο με τις μικρές διαστάσεις και τη χαριτωμένη εμφάνιση.

Από μέσα
Τα δύο μοντέλα διαθέτουν διαφορετική προσέγγιση και φιλοσοφία, αλλά κοινό προορισμό. Το Smart επέλεξε να κόψει πόντους από τις διαστάσεις του, χάριν ευελιξίας, και να προσφέρει αποκλειστικά διθέσια διάταξη, ενώ το «500» ακολούθησε τα πρότυπα της μικρής κατηγορίας, που θέλει το μήκος να κινείται κοντά στα 3,5 μ.
Για τις διαστάσεις του, το τελευταίο προσφέρει πολύ καλούς χώρους για τους εμπρός επιβάτες και ανεμπόδιστη ορατότητα σχεδόν προς όλες τις κατευθύνσεις. Χάρη στα ψηλά τοποθετημένα καθίσματα, ικανοποιητικός είναι ο χώρος και για τους δύο πίσω επιβαίνοντες.

Για τις αποσκευές δεν τίθεται θέμα, αφού, παρά το κανονικό σχήμα του χώρου, ο όγκος των 185 λίτρων δεν μπορεί να δημιουργεί φιλοδοξίες για πολλά πράγματα. Αυτό που εντυπωσιάζει όμως στο «500», εκτός της ρετρό αισθητικής του με το ταμπλό στο χρώμα του αμαξώματος, είναι η ποιότητα των υλικών που έχουν χρησιμοποιηθεί.

Αξιόλογη για την κατηγορία -και όχι μόνο- όπως και η συναρμογή τους. Σε επίπεδο εργονομίας, δεν παρατηρούνται ατοπήματα, με τη θέση του επιλογέα, που είναι ψηλά στην κεντρική κονσόλα, να βολεύει πολύ. Σε επίπεδο ευκολίας, θα σημειώναμε και τα χειριστήρια του ηχοσυστήματος και του τηλεφώνου, που είναι τοποθετημένα πάνω στο τιμόνι.


Από την άλλη, το Smart δεν υπολείπεται σημαντικά ούτε σε ποιότητα ούτε σε εργονομία. Το αυτόματο κιβώτιο επιτρέπει στον οδηγό να κάθεται λίγο πιο πίσω και να βρίσκει πιο εύκολα τη θέση που του ταιριάζει, χωρίς να τον απασχολεί το γεγονός ότι το τιμόνι δε διαθέτει δυνατότητα ρύθμισης. Οι θήκες στο εσωτερικό είναι αρκετές, αλλά στην πλειονότητά τους ακάλυπτες, ενώ, μόνο κατόπιν παραγγελίας, μπορείτε να πάρετε ντουλαπάκι συνοδηγού με πορτάκι.

Ο ακάλυπτος χώρος αποσκευών, που αφήνει σε κοινή θέα τα πράγματά σας, έχει όγκο 220 λίτρα, στα οποία μπορείτε να προσθέσετε τα λίτρα που αντιστοιχούν στις θέσεις πίσω από τα καθίσματα. Εκεί θα βρείτε επίσης ένα δίχτυ, που θα συγκρατεί τα μικροαντικείμενα σας.

Ο Ιταλός δείχνει το δρόμο
Όταν αναφερόμαστε σε αυτοκίνητα πόλης, αναπόφευκτα εστιάζουμε στην οικονομία καυσίμου και στις εκπομπές ρύπων.
Σε πρώτο πλάνο περνά το Smart με τον 3κύλινδρο κινητήρα των 71 ίππων και το σύστημα Start & Stop, που μπορεί να μην αποτελεί καινοτομία, αλλά σίγουρα είναι αποτελεσματικό. Στην πράξη, αξιοποιεί τις αδρανείς φάσεις, σβήνοντας τον κινητήρα.

Δηλαδή σε κάποιο φανάρι ή σε κατάσταση κίνησης και εφόσον η ταχύτητα έχει πέσει κάτω από τα8 χλμ./ώρα. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να πατάτε το φρένο, αφού, όταν το αφήνετε, ο κινητήρας επανέρχεται αυτόματα στη ζωή. Το αποτέλεσμα αντανακλάται στην κατανάλωση, η οποία έχει μειωθεί περίπου κατά 8%, σε σχέση με το απλό μοντέλο, φθάνοντας τα 6,5 λίτρα/100 χλμ. Κέρδος φυσικά έχει προκύψει και στις εκπομπές CO2, που έχουν μειωθεί σε 103 γρ./χλμ.!

Το 5άρι ημιαυτόματο κιβώτιο με τη χειροκίνητη λειτουργία δε συναρπάζει με την ταχύτητά του, αλλά σπάνια προβληματίζει με τις αλλαγές του. Αρκεί να πάτε με τα νερά του, και να μάθετε να αφήνετε γκάζι λίγο πριν από την αλλαγή. Το Smart δείχνει σαφή προτίμηση στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις, όπου και διακρίνεται, σε σχέση με τον ανταγωνιστή του, ωστόσο σε επιταχύνσεις από στάση μένει σημαντικά πίσω. Το κοντό μεταξόνιο σε συνδυασμό με τις μικρές διαδρομές της ανάρτησης το κάνουν νευρικό στις αντιδράσεις του αλλά και σχετικά κουραστικό στις κακοτεχνίες των δρόμων.


Στον αντίποδα, το «500» προάγει μια εντελώς διαφορετική φιλοσοφία. Η ανάρτηση είναι πολύ μελετημένη, με ρυθμίσεις ιδανικές για την πόλη. Οι κλίσεις που παίρνει δεν επηρεάζουν την οδική συμπεριφορά του, η οποία είναι ευχάριστη με όλη τη σημασία της έννοιας.

Ο επιλογέας, που βρίσκεται τοποθετημένος ψηλά στην κεντρική κονσόλα και κοντά στο χέρι του οδηγού, διακρίνεται για την αίσθηση και την αποτελεσματικότητά του, αφήνοντας λίγο πιο πίσω στην κατάταξη το σύστημα διεύθυνσης. Αξιοσημείωτη είναι η απόδοση των φρένων, με τα 56,4 μ.για τα 120-0 χλμ./ώρα να είναι πολύ καλή επίδοση, ακόμα και για μοντέλο ανώτερης κατηγορίας.

Στα προσόντα του φινετσάτου Ιταλού οφείλουμε να προσθέσουμε τη χαμηλή στάθμη θορύβου με μικρές αλλά και μεγάλες ταχύτητες όπως επίσης τις εκπομπές CO2, που κυμαίνονται αρκετά χαμηλά, στα 119 γρ./χλμ.

Συμπέρασμα
Η διαφορά του 1 μ. στο μήκος δίνει ένα σαφές πλεονέκτημα στο Smart, όσον αφορά την ευελιξία. Αυτή εστιάζεται κυρίως στο παρκάρισμα, αφού, από εκεί και πέρα, το «500αράκι» δεν έχει να ζηλέψει τίποτα άλλο σε αυτόν τον τομέα. Το γεγονός ότι είναι λίγο ακριβότερο και καταναλώνει περισσότερο δεν αρκεί για να αναστρέψει την υπέρ του κατάσταση.

Σε κερδίζει με τη φινέτσα του, την προσωπικότητά του και σίγουρα την οδική του συμπεριφορά. Το «500» ήρθε να γράψει με ανεξίτηλο μελάνι την ιστορία του μέσα στην πόλη ή, αν θέλετε, να συνεχίσει επάξια αυτήν του προκατόχου του. Σίγουρα, αξίζει να κάνεις μια βόλτα ακόμα στο τετράγωνο αναζητώντας μια μεγαλύτερη θέση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου